Του Κώστα Χαρδαβέλλα (αναδημοσίευση από το περιοδικό ΕΠΙΚΑΙΡΑ). Όλες οι επαχθείς συμφωνίες της Ελλάδας με την Τρόικα είναι παράνομες και «στον αέρα», διάτρητες νομικά σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο, αλλά το Συμβούλιο της Επικρατείας έσπευσε να τις χαρακτηρίσει «νόμιμες» με ανακοίνωση που μοίρασε στα Μέσα Ενημέρωσης την παραμονή ψήφισης του Μεσοπρόθεσμου, χωρίς αυτή να συνοδευτεί από την έκδοση επίσημης απόφασης, μέχρι και σήμερα!
Αυτό αποκαλύπτει μεταξύ άλλων ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου κ. Γεώργιος Κασιμάτης** στη συνέντευξή του στα ΕΠΙΚΑΙΡΑ και τον Κώστα Χαρδαβέλλα.
Πόσο ευσταθούν οι απόψεις περί εκχώρησης εθνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων
Σήμερα, στον αντίποδα των κραυγών περί εκχώρησης «εθνικής κυριαρχίας» μέσω του Μνημονίου και των δανειακών συμβάσεων που το ακολούθησαν, ακούγεται η άποψη «τώρα θυμηθήκατε την απώλεια εθνικής κυριαρχίας; Σε αυτό το καθεστώς είναι η χώρα από τότε που μπήκε ΕΟΚ και μετέπειτα στην ΟΝΕ». Οι οπαδοί αυτής της θεωρίας λένε πως αυτό το έχει πλέον αποδεχτεί ο ελληνικός λαός, μέσω των εκλογικών αναμετρήσεων που έχουν γίνει από τότε μέχρι σήμερα.
Η παραπάνω άποψη, στηρίζεται στη λογική ότι όταν η οικονομία μίας χώρας είναι υποχρεωμένη να ακολουθήσει συγκεκριμένους δημοσιονομικούς στόχους ως χώρα- μέλος της Ευρωζώνης, αλλά και να ενσωματώνει κοινοτικές οδηγίες για όλους σχεδόν τους τομείς από την ασφάλεια μέχρι την προστασία του περιβάλλοντος, τότε έχει ήδη χάσει μέρος της εθνικής κυριαρχίας της.
Ποια είναι η άποψη του καθηγητή κ. Κασιμάτη για το θέμα αυτό;
Γ. Κασιμάτης: « Το σίγουρο είναι πως σήμερα δεν θα ζούσαμε στον Μεσαίωνα στην Ελλάδα, αν η Βουλή των Ελλήνων είχε ερμηνεύσει σωστά τη σύμβαση του πρώτου Μνημονίου. Αν ξέραμε να διαβάσουμε σωστά την δανειακή σύμβαση θα βλέπαμε ότι, όταν βάζεις έναν άσχετο όρο με τα οικονομικά, ο οποίος σημαίνει εθνική κυριαρχία από το ένα μέρος και την δέσμευση ολόκληρης της περιουσίας από την άλλη, σημαίνει πως πάμε σε κηδεμονία και των εθνικών και των οικονομικών θεμάτων.
»Το θέμα του περιορισμού της εθνικής κυριαρχίας όπως το έθεσε τότε η ΟΝΕ, προβλέπεται από το Σύνταγμα. Είναι μόνο μεταβίβαση αρμοδιοτήτων κατά το ελληνικό Σύνταγμα. Αυτό το κάναμε ακολουθώντας τον Κωνσταντίνο Καραμανλή - τα ευρωπαϊκά δικαστήρια δεν το προβλέπανε και το ακολούθησαν μετά- ότι υπάρχει η δυνατότητα να μεταβιβάζονται αρμοδιότητες στην Ε.Ε. Αυτό το θέμα ήταν πολύ θετικό. Πραγματικά μας έβαλε σε μία οικογένεια ευρωπαϊκή και κανένας δεν έχει αντίρρηση.
»Δεν έχει όμως καμία σχέση με τον όρο της δανειακής σύμβασης, άρθρο 14 παράγραφος 5, η οποία λέει ότι υπάρχει ολοκληρωτική, πλήρης παρένθεση από όλα τα δικαιώματα εθνικής κυριαρχίας και άλλες ασυλίες υπέρ των δανειστών μας. Αυτό είναι εντελώς διαφορετικό και μην το μπερδεύουμε με την ΟΝΕ, γιατί αυτό επιδιώκουν αυτοί που το έβαλαν.
»Αυτό είναι παράνομο. Είναι αφ’ ενός αντισυνταγματικό αλλά και αντίκειται στις συνθήκες της Ε.Ε, και στο Διεθνές Δίκαιο. Δεν μπορείς να παραιτηθείς από το σύνολο των δικαιωμάτων εθνικής κυριαρχίας. Δεν διαπραγματεύεσαι τέτοιο θέμα ούτε με το πιστόλι στον κρόταφο».
Το ΣτΕ ανακοίνωσε μεν, δεν εξέδωσε όμως ποτέ μέχρι σήμερα απόφαση για τη νομιμότητα του Μνημονίου
Ο Γιώργος Κασιμάτης, από την πρώτη στιγμή υποστηρίζει πως το αρχικό Μνημόνιο αλλά και όσα ακολούθησαν είναι αντισυνταγματικά. Στο πλευρό του πολλοί καθηγητές της Νομικής Σχολής από την Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό.
Στις 21 Ιουνίου 2011, δημοσιοποιήθηκε σε όλα τα ΜΜΕ ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε πως το Μνημόνιο δεν παραβιάζει το Σύνταγμα, την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και τις διεθνείς συμβάσεις. Επίσης ότι κρίθηκε από τους δικαστές ότι οι διατάξεις του Μνημονίου δεν προσκρούουν σε άρθρα του Συντάγματος, όπως είναι το άρθρο 2 για την προστασία της ανθρώπινης αξίας, το άρθρο 4 που κατοχυρώνει την αρχή της ισότητας, το άρθρο 17 για την προστασία της ιδιοκτησίας, στην έννοια της οποίας περιλαμβάνεται και ο μισθός, το άρθρο 25 που αφορά την αρχή της αναλογικότητας και το άρθρο 28, που αναφέρει ότι οι διεθνείς συμβάσεις επικυρώνονται με την πλειοψηφία των 180 βουλευτών.
Στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο είχαν προσφύγει ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών (ΔΣΑ), η ΑΔΕΔΥ, η ΕΣΗΕΑ, οι συνταξιούχοι και οι άλλοι φορείς, έπειτα από πρωτοβουλία τού τότε προέδρου του ΔΣΑ, Δημήτρη Παξινού. Κατόπιν της παραπάνω απόφασης όλες οι προσφυγές απορρίφθηκαν.
Η έκδοση της απόφασης της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, είχε προσδιοριστεί να γίνει με το νέο δικαστικό έτος, δηλαδή μετά την 16η Σεπτεμβρίου 2011.
Να επισημάνουμε πως η παραπάνω ανακοίνωση έγινε στις 21/6/2011 δηλαδή 3 μόνο ημέρες πριν την 24η Ιουνίου, ημέρα της Συνόδου Κορυφής για το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, οπότε ψηφίστηκε το Μεσοπρόθεσμο από την Επιτροπή Οικονομικών και λίγες ημέρες μετά πήγε στη Βουλή!
Ο καθηγητής, αποκαλύπτει πως μέχρι και σήμερα, και ενώ η νέα Κυβέρνηση καλείται να υπερψηφίσει και νέα δανειακή σύμβαση, το ΣτΕ δεν έχει εκδώσει ανακοίνωση. Μας εξηγεί το γιατί:
Γ. Κασιμάτης: « Έχω δηλώσει πολλές φορές πως το πρώτο Μνημόνιο που έχει υπογραφεί, είναι ανυπόστατο αφού δεν υπάρχει κύρωσή του.
»Ανυπόστατο, γιατί αν μία ελληνική κυβέρνηση θελήσει να θέσει το θέμα του Μνημονίου στο δικαστήριο της Ε.Ε και στο Στρασβούργο για να το γνωμοδοτήσουνε, θα πρέπει η Ε.Ε να αλλάξει όλες τις αρχές για να υποστηρίξει αυτό το πράγμα.
»Μέχρι σήμερα το Συμβούλιο Επικρατείας δεν έχει δημοσιεύσει καμία απόφαση σχετική με την συνταγματικότητα του πρώτου Μνημονίου. Άφησαν να διαρρεύσει υπόπτως ότι το αναγνώρισαν συνταγματικά! Είναι μία αθλιότητα ότι διέρρευσαν κάτι τέτοιο, παραμονές της ψήφισης του Μεσοπρόθεσμου, αλλά δεν τόλμησαν μέχρι σήμερα να το δημοσιεύσουν επισήμως. Δεν πρόκειται να δεχτώ ποτέ μία τέτοια απόφαση, του Συμβουλίου της Επικρατείας, ούτε εγώ, ούτε η νομική επιστήμη, ούτε οποιοδήποτε ξένο δικαστήριο.
»Ασφαλώς και μπορεί να χαρακτηριστεί αντισυνταγματική και άκυρη ολόκληρη η δανειακή σύμβαση. Υπάρχει παραβίαση του ζητήματος της έλλειψης κύρωσης συ��βάσεων. Και τα επόμενα πέντε επικαιροποιημένα μνημόνια είναι συμβάσεις, αφού προβλέπεται στο προοίμιο συνεννόησης του αρχικού μνημονίου, ότι θα ακολουθήσουν τροποποιήσεις με υπογραφές και των δύο μερών».
Μπορεί η νέα Κυβέρνηση να ακυρώσει το Μνημόνιο;
Μετά την αποκάλυψη του Συνταγματολόγου, το εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι αν η νέα Κυβέρνηση, ή οποιαδήποτε μελλοντική κυβέρνηση, μπορεί να ακυρώσει το αρχικό Μνημόνιο που υπέγραψε η Κυβέρνηση Παπανδρέου κι ο τότε Υπουργός Οικονομικών κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου και να προχωρήσει σε εκ νέου διαπραγμάτευση των όρων του.
Τη σύνταξη του αρχικού Μνημονίου και της δανειακής σύμβασης, είχε αναλάβει να συντάξει το μεγάλο δικηγορικό γραφείο του Λονδίνου, Slaughter and May, μέλος του ισχυρότερου νομικού λόμπι του Ηνωμένου Βασιλείου.
Ρωτάω λοιπόν τον κ. Κασιμάτη αν σήμερα, που η Ελλάδα έχει ήδη εισπράξει τις 5 πρώτες δόσεις του δανείου που όριζε το αρχικό Μνημόνιο, μπορεί να ακυρωθεί η συμφωνία ως παράνομη. Ο καθηγητής είναι κατηγορηματικός:
Γ. Κασιμάτης: « Το Μνημόνιο μπορεί να ακυρωθεί, αν βρεθεί μία κυβέρνηση να εφαρμόσει τον όρο της κύρωσης σύμβασης. Είναι φανερό πως οι ίδιοι που έφτιαξαν την σύμβαση ξέρανε πολύ καλά ότι οι όροι της πάσχουν, γι αυτό και φρόντισαν να βάλουν μέσα σχετικό όρο. Αν δεν τον βάζανε σε περίπτωση ακύρωσής του από κάποιο δικαστήριο, θα έχαναν όλους τους όρους.
»Τι λέει λοιπόν, αυτός ο όρος: αν ακυρωθούν οι όροι του Μνημονίου, θα αξιώσουμε από την Ελλάδα όλους τους στόχους του, σαν να ήταν νόμιμες οι αρχές! Ποιος βάζει έναν τέτοιο όρο σε συνταγματικά κατοχυρωμένη διεθνή σύμβαση;
»Αυτό το φρόντισε ο «πονηρός δικηγόρος» του Λονδίνου που έφτιαξε την δανειακή σύμβαση της Ελλάδας. Για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας, ξεφτιλίστηκε η Ευρώπη και η Ελλάδα, με το να αναθέσουν την σύνταξη διεθνούς σύμβασης, σε δικηγορικό γραφείο (σημ: η βρετανική νομική εταιρία Slaughter and May)».
« Η συμφωνία της 27ης Οκτωβρίου είναι στημένη για τα συμφέροντα των ξένων επενδυτών».
Η δημιουργία νέας κυβέρνησης «συνεργασίας» όπως την αποκαλούμε, έγινε με μοναδικό σκοπό την υπογραφή και ομαλή εφαρμογή των όρων της συμφωνίας της 27ης Οκτωβρίου 2011, με την οποία προβλέπεται το «κούρεμα» του ελληνικού χρέους κατά 50%. Ο καθηγητής Κασιμάτης, θεωρεί πως η παραπάνω συμφωνία εξυπηρετεί με περίτεχνο τρόπο τα συμφέροντα των ξένων επενδυτών (τραπεζών, πολυεθνικών κλπ) που με τη σειρά τους εξυπηρετούν τους δανειστές μας.
Γ. Κασιμάτης: « Η πολιτική που εφαρμόζεται από το πρώτο Μνημόνιο μέχρι σήμερα, είναι πάντα η ίδια. Αυτή η πολιτική μας αυξάνει συνεχώς το δανεισμό προς τον υπερδανεισμό με ταυτόχρονη ύφεση , ενώ παράλληλα έχουμε μία καθολική δέσμευση της εθνικής περιουσίας. Γι αυτό εξάλλου στήθηκε ολόκληρος ο μηχανισμός στήριξης της Ελλάδας: για να περάσει η περιουσία της χώρας στα χέρια εταιρειών που ελέγχουν οι δανειστές μας και φυσικά όλα τα έσοδα αυτών. Ένα στημένο παιχνίδι.
»Δηλαδή από τη μία πλήττουν μέσω της εξαθλίωσης των ασθενέστερων τάξεων, τον μεσαίο χώρο και από την άλλη επιβουλεύονται - τώρα με τη νέα δανειακή σύμβαση που συμφωνήθηκε στις 27 Οκτωβρίου το βλέπουμε καθαρά- τις τράπεζες και τις μεγάλες εθνικές επιχειρήσεις για να τις πάρουν με χαμηλό τίμημα.
» Αυτή η πολιτική πρέπει να μας απασχολήσει σε σχέση με τις ευθύνες των μελών της Βουλής».
** Ο κ. Γεώργιος Κασιμάτης είναι Συνταγματολόγος, Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών. Από το 1981 μέχρι το 1988 ήταν διευθυντής του Νομικού γραφείου του τότε πρωθυπουργού Ανδρέα Παπανδρέου. Ήταν ιδρυτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Συνταγματολόγων, επί σειρά ετών μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου και Πρόεδρος από το 1992 μέχρι το 1997, ενώ έχει διατελέσει επίτιμος πρόεδρος Διεθνούς Ένωσης Συνταγματικού Δικαίου και μέλος Δ.Σ του Ευρωπαϊκού Κέντρου Δημοσίου Δικαίου.
Του Κώστα Χαρδαβέλλα (αναδημοσίευση από το περιοδικό ΕΠΙΚΑΙΡΑ).
Αυτό αποκαλύπτει μεταξύ άλλων ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου κ. Γεώργιος Κασιμάτης** στη συνέντευξή του στα ΕΠΙΚΑΙΡΑ και τον Κώστα Χαρδαβέλλα.
Πόσο ευσταθούν οι απόψεις περί εκχώρησης εθνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων
Σήμερα, στον αντίποδα των κραυγών περί εκχώρησης «εθνικής κυριαρχίας» μέσω του Μνημονίου και των δανειακών συμβάσεων που το ακολούθησαν, ακούγεται η άποψη «τώρα θυμηθήκατε την απώλεια εθνικής κυριαρχίας; Σε αυτό το καθεστώς είναι η χώρα από τότε που μπήκε ΕΟΚ και μετέπειτα στην ΟΝΕ». Οι οπαδοί αυτής της θεωρίας λένε πως αυτό το έχει πλέον αποδεχτεί ο ελληνικός λαός, μέσω των εκλογικών αναμετρήσεων που έχουν γίνει από τότε μέχρι σήμερα.
Η παραπάνω άποψη, στηρίζεται στη λογική ότι όταν η οικονομία μίας χώρας είναι υποχρεωμένη να ακολουθήσει συγκεκριμένους δημοσιονομικούς στόχους ως χώρα- μέλος της Ευρωζώνης, αλλά και να ενσωματώνει κοινοτικές οδηγίες για όλους σχεδόν τους τομείς από την ασφάλεια μέχρι την προστασία του περιβάλλοντος, τότε έχει ήδη χάσει μέρος της εθνικής κυριαρχίας της.
Ποια είναι η άποψη του καθηγητή κ. Κασιμάτη για το θέμα αυτό;
Γ. Κασιμάτης: « Το σίγουρο είναι πως σήμερα δεν θα ζούσαμε στον Μεσαίωνα στην Ελλάδα, αν η Βουλή των Ελλήνων είχε ερμηνεύσει σωστά τη σύμβαση του πρώτου Μνημονίου. Αν ξέραμε να διαβάσουμε σωστά την δανειακή σύμβαση θα βλέπαμε ότι, όταν βάζεις έναν άσχετο όρο με τα οικονομικά, ο οποίος σημαίνει εθνική κυριαρχία από το ένα μέρος και την δέσμευση ολόκληρης της περιουσίας από την άλλη, σημαίνει πως πάμε σε κηδεμονία και των εθνικών και των οικονομικών θεμάτων.
»Το θέμα του περιορισμού της εθνικής κυριαρχίας όπως το έθεσε τότε η ΟΝΕ, προβλέπεται από το Σύνταγμα. Είναι μόνο μεταβίβαση αρμοδιοτήτων κατά το ελληνικό Σύνταγμα. Αυτό το κάναμε ακολουθώντας τον Κωνσταντίνο Καραμανλή - τα ευρωπαϊκά δικαστήρια δεν το προβλέπανε και το ακολούθησαν μετά- ότι υπάρχει η δυνατότητα να μεταβιβάζονται αρμοδιότητες στην Ε.Ε. Αυτό το θέμα ήταν πολύ θετικό. Πραγματικά μας έβαλε σε μία οικογένεια ευρωπαϊκή και κανένας δεν έχει αντίρρηση.
»Δεν έχει όμως καμία σχέση με τον όρο της δανειακής σύμβασης, άρθρο 14 παράγραφος 5, η οποία λέει ότι υπάρχει ολοκληρωτική, πλήρης παρένθεση από όλα τα δικαιώματα εθνικής κυριαρχίας και άλλες ασυλίες υπέρ των δανειστών μας. Αυτό είναι εντελώς διαφορετικό και μην το μπερδεύουμε με την ΟΝΕ, γιατί αυτό επιδιώκουν αυτοί που το έβαλαν.
»Αυτό είναι παράνομο. Είναι αφ’ ενός αντισυνταγματικό αλλά και αντίκειται στις συνθήκες της Ε.Ε, και στο Διεθνές Δίκαιο. Δεν μπορείς να παραιτηθείς από το σύνολο των δικαιωμάτων εθνικής κυριαρχίας. Δεν διαπραγματεύεσαι τέτοιο θέμα ούτε με το πιστόλι στον κρόταφο».
Το ΣτΕ ανακοίνωσε μεν, δεν εξέδωσε όμως ποτέ μέχρι σήμερα απόφαση για τη νομιμότητα του Μνημονίου
Ο Γιώργος Κασιμάτης, από την πρώτη στιγμή υποστηρίζει πως το αρχικό Μνημόνιο αλλά και όσα ακολούθησαν είναι αντισυνταγματικά. Στο πλευρό του πολλοί καθηγητές της Νομικής Σχολής από την Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό.
Στις 21 Ιουνίου 2011, δημοσιοποιήθηκε σε όλα τα ΜΜΕ ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε πως το Μνημόνιο δεν παραβιάζει το Σύνταγμα, την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και τις διεθνείς συμβάσεις. Επίσης ότι κρίθηκε από τους δικαστές ότι οι διατάξεις του Μνημονίου δεν προσκρούουν σε άρθρα του Συντάγματος, όπως είναι το άρθρο 2 για την προστασία της ανθρώπινης αξίας, το άρθρο 4 που κατοχυρώνει την αρχή της ισότητας, το άρθρο 17 για την προστασία της ιδιοκτησίας, στην έννοια της οποίας περιλαμβάνεται και ο μισθός, το άρθρο 25 που αφορά την αρχή της αναλογικότητας και το άρθρο 28, που αναφέρει ότι οι διεθνείς συμβάσεις επικυρώνονται με την πλειοψηφία των 180 βουλευτών.
Στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο είχαν προσφύγει ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών (ΔΣΑ), η ΑΔΕΔΥ, η ΕΣΗΕΑ, οι συνταξιούχοι και οι άλλοι φορείς, έπειτα από πρωτοβουλία τού τότε προέδρου του ΔΣΑ, Δημήτρη Παξινού. Κατόπιν της παραπάνω απόφασης όλες οι προσφυγές απορρίφθηκαν.
Η έκδοση της απόφασης της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, είχε προσδιοριστεί να γίνει με το νέο δικαστικό έτος, δηλαδή μετά την 16η Σεπτεμβρίου 2011.
Να επισημάνουμε πως η παραπάνω ανακοίνωση έγινε στις 21/6/2011 δηλαδή 3 μόνο ημέρες πριν την 24η Ιουνίου, ημέρα της Συνόδου Κορυφής για το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, οπότε ψηφίστηκε το Μεσοπρόθεσμο από την Επιτροπή Οικονομικών και λίγες ημέρες μετά πήγε στη Βουλή!
Ο καθηγητής, αποκαλύπτει πως μέχρι και σήμερα, και ενώ η νέα Κυβέρνηση καλείται να υπερψηφίσει και νέα δανειακή σύμβαση, το ΣτΕ δεν έχει εκδώσει ανακοίνωση. Μας εξηγεί το γιατί:
Γ. Κασιμάτης: « Έχω δηλώσει πολλές φορές πως το πρώτο Μνημόνιο που έχει υπογραφεί, είναι ανυπόστατο αφού δεν υπάρχει κύρωσή του.
»Ανυπόστατο, γιατί αν μία ελληνική κυβέρνηση θελήσει να θέσει το θέμα του Μνημονίου στο δικαστήριο της Ε.Ε και στο Στρασβούργο για να το γνωμοδοτήσουνε, θα πρέπει η Ε.Ε να αλλάξει όλες τις αρχές για να υποστηρίξει αυτό το πράγμα.
»Μέχρι σήμερα το Συμβούλιο Επικρατείας δεν έχει δημοσιεύσει καμία απόφαση σχετική με την συνταγματικότητα του πρώτου Μνημονίου. Άφησαν να διαρρεύσει υπόπτως ότι το αναγνώρισαν συνταγματικά! Είναι μία αθλιότητα ότι διέρρευσαν κάτι τέτοιο, παραμονές της ψήφισης του Μεσοπρόθεσμου, αλλά δεν τόλμησαν μέχρι σήμερα να το δημοσιεύσουν επισήμως. Δεν πρόκειται να δεχτώ ποτέ μία τέτοια απόφαση, του Συμβουλίου της Επικρατείας, ούτε εγώ, ούτε η νομική επιστήμη, ούτε οποιοδήποτε ξένο δικαστήριο.
»Ασφαλώς και μπορεί να χαρακτηριστεί αντισυνταγματική και άκυρη ολόκληρη η δανειακή σύμβαση. Υπάρχει παραβίαση του ζητήματος της έλλειψης κύρωσης συ��βάσεων. Και τα επόμενα πέντε επικαιροποιημένα μνημόνια είναι συμβάσεις, αφού προβλέπεται στο προοίμιο συνεννόησης του αρχικού μνημονίου, ότι θα ακολουθήσουν τροποποιήσεις με υπογραφές και των δύο μερών».
Μπορεί η νέα Κυβέρνηση να ακυρώσει το Μνημόνιο;
Μετά την αποκάλυψη του Συνταγματολόγου, το εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι αν η νέα Κυβέρνηση, ή οποιαδήποτε μελλοντική κυβέρνηση, μπορεί να ακυρώσει το αρχικό Μνημόνιο που υπέγραψε η Κυβέρνηση Παπανδρέου κι ο τότε Υπουργός Οικονομικών κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου και να προχωρήσει σε εκ νέου διαπραγμάτευση των όρων του.
Τη σύνταξη του αρχικού Μνημονίου και της δανειακής σύμβασης, είχε αναλάβει να συντάξει το μεγάλο δικηγορικό γραφείο του Λονδίνου, Slaughter and May, μέλος του ισχυρότερου νομικού λόμπι του Ηνωμένου Βασιλείου.
Ρωτάω λοιπόν τον κ. Κασιμάτη αν σήμερα, που η Ελλάδα έχει ήδη εισπράξει τις 5 πρώτες δόσεις του δανείου που όριζε το αρχικό Μνημόνιο, μπορεί να ακυρωθεί η συμφωνία ως παράνομη. Ο καθηγητής είναι κατηγορηματικός:
Γ. Κασιμάτης: « Το Μνημόνιο μπορεί να ακυρωθεί, αν βρεθεί μία κυβέρνηση να εφαρμόσει τον όρο της κύρωσης σύμβασης. Είναι φανερό πως οι ίδιοι που έφτιαξαν την σύμβαση ξέρανε πολύ καλά ότι οι όροι της πάσχουν, γι αυτό και φρόντισαν να βάλουν μέσα σχετικό όρο. Αν δεν τον βάζανε σε περίπτωση ακύρωσής του από κάποιο δικαστήριο, θα έχαναν όλους τους όρους.
»Τι λέει λοιπόν, αυτός ο όρος: αν ακυρωθούν οι όροι του Μνημονίου, θα αξιώσουμε από την Ελλάδα όλους τους στόχους του, σαν να ήταν νόμιμες οι αρχές! Ποιος βάζει έναν τέτοιο όρο σε συνταγματικά κατοχυρωμένη διεθνή σύμβαση;
»Αυτό το φρόντισε ο «πονηρός δικηγόρος» του Λονδίνου που έφτιαξε την δανειακή σύμβαση της Ελλάδας. Για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας, ξεφτιλίστηκε η Ευρώπη και η Ελλάδα, με το να αναθέσουν την σύνταξη διεθνούς σύμβασης, σε δικηγορικό γραφείο (σημ: η βρετανική νομική εταιρία Slaughter and May)».
« Η συμφωνία της 27ης Οκτωβρίου είναι στημένη για τα συμφέροντα των ξένων επενδυτών».
Η δημιουργία νέας κυβέρνησης «συνεργασίας» όπως την αποκαλούμε, έγινε με μοναδικό σκοπό την υπογραφή και ομαλή εφαρμογή των όρων της συμφωνίας της 27ης Οκτωβρίου 2011, με την οποία προβλέπεται το «κούρεμα» του ελληνικού χρέους κατά 50%. Ο καθηγητής Κασιμάτης, θεωρεί πως η παραπάνω συμφωνία εξυπηρετεί με περίτεχνο τρόπο τα συμφέροντα των ξένων επενδυτών (τραπεζών, πολυεθνικών κλπ) που με τη σειρά τους εξυπηρετούν τους δανειστές μας.
Γ. Κασιμάτης: « Η πολιτική που εφαρμόζεται από το πρώτο Μνημόνιο μέχρι σήμερα, είναι πάντα η ίδια. Αυτή η πολιτική μας αυξάνει συνεχώς το δανεισμό προς τον υπερδανεισμό με ταυτόχρονη ύφεση , ενώ παράλληλα έχουμε μία καθολική δέσμευση της εθνικής περιουσίας. Γι αυτό εξάλλου στήθηκε ολόκληρος ο μηχανισμός στήριξης της Ελλάδας: για να περάσει η περιουσία της χώρας στα χέρια εταιρειών που ελέγχουν οι δανειστές μας και φυσικά όλα τα έσοδα αυτών. Ένα στημένο παιχνίδι.
»Δηλαδή από τη μία πλήττουν μέσω της εξαθλίωσης των ασθενέστερων τάξεων, τον μεσαίο χώρο και από την άλλη επιβουλεύονται - τώρα με τη νέα δανειακή σύμβαση που συμφωνήθηκε στις 27 Οκτωβρίου το βλέπουμε καθαρά- τις τράπεζες και τις μεγάλες εθνικές επιχειρήσεις για να τις πάρουν με χαμηλό τίμημα.
» Αυτή η πολιτική πρέπει να μας απασχολήσει σε σχέση με τις ευθύνες των μελών της Βουλής».
** Ο κ. Γεώργιος Κασιμάτης είναι Συνταγματολόγος, Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών. Από το 1981 μέχρι το 1988 ήταν διευθυντής του Νομικού γραφείου του τότε πρωθυπουργού Ανδρέα Παπανδρέου. Ήταν ιδρυτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Συνταγματολόγων, επί σειρά ετών μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου και Πρόεδρος από το 1992 μέχρι το 1997, ενώ έχει διατελέσει επίτιμος πρόεδρος Διεθνούς Ένωσης Συνταγματικού Δικαίου και μέλος Δ.Σ του Ευρωπαϊκού Κέντρου Δημοσίου Δικαίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου